با 25 خودرو با بیشترین حجم موتور در طول تاریخ آشنا شوید

در دنیای امروز که صنعت خودرو به موتورهای کم حجم و توربوشارژ تمایل پیدا کرده است، عشق و علاقه برای نصب موتورهایی با بیشترین حجم ممکن (چه توربوشارژ چه تنفس طبیعی) در خودروها تقریبا از بین رفته است. شاید قوانین سرسخت آلایندگی بزرگترین متهم به نظر برسند ولی عوامل دیگری هستند که باعث کاهش شدید تعداد موتورهای پرحجم در صنعت خودروی امروز شده اند. یکی از دلایل کاهش رونق موتورهای پرحجم و بزرگ این است که امروز فناوری توربوشارژر و سوپرشارژر به حدی پیشرفت کرده است که تقریبا لگ (تاخیر) آنها به صفر رسیده است و می توانند گشتاوری بسیار بالاتر از موتورهای پرحجم در دور موتورهای پایینتر تولید کنند و علاوه بر قدرت بالاتر و عملکرد بهتر، مصرف سوخت پایینتری نیز دارند.


ولی حقیقت این است که هنوز هم تعداد زیادی از موتورهای توربوشارژ وجود دارند که مشکل لگ دارند و انتقال قدرت آنها یکنواخت نیست. موتورهای کم حجم تنفس طبیعی هم گرچه انتقال قدرت یکنواختی دارند ولی قدرت و گشتاور مناسبی ندارند. بنابراین علت اینکه هنوز موتورهای پرحجم طرفدار زیادی دارند این است که این موتورها علاوه بر اینکه گشتاور و قدرت بالایی تولید می کنند نحوه انتقال قدرت آنها بسیار یکنواخت است. علاوه بر این، صدای بسیار جذابی تولید می کنند که لذت رانندگی با آنها را افزایش می دهد. بعضی از خودروسازان موفق شده اند با موتورهای تنفس طبیعی پر حجم و دور موتور بالا قدرت فراوانی تولید کنند و حتی به عملکردی فراتر از موتورهای توربو دست یابند. یک ضرب المثل قدیمی در میان علاقه مندان به خودرو وجود دارد که می گوید هیچ جایگزینی برای حجم موتور وجود ندارد. ظاهرا این جمله از کارول شلبی نقل قول شده است.
جدا از بحث عملکرد و مصرف سوخت، باید هزینه پایینتر نگهداری و تعمیرات موتورهای پرحجم تنفس طبیعی نسبت به موتورهای توربو را هم در نظر گرفت. در این مقاله که در چند بخش ارائه می شود به تدریج با 25 خودروی کلاسیک و مدرن آشنا می شوید که پرحجم ترین موتورها در طول تاریخ صنعت خودرو در آنها نصب شده است. تعداد کمی از آنها مجهز به موتورهای پرحجم توربوشارژ هستند. حجم موتور تمام خودروهای این مقاله بیش از 6.0 لیتر است.

11 – لیستر استرم مدل 1993 – حجم موتور 7.0 لیتر
لیستر استرم مدل 1993
لیستر استرم مدل 1993
با اینکه این خودروی انگلیسی نسبتا ناشناخته است ولی وقتی در سال 1993 معرفی شد مورد تحسین قرار گرفت. موتور 12 سیلندر این خودرو که متعلق به جگوار بود بر اساس یک موتور مسابقه ای لمنز طراحی و ساخته شده بود و بزرگترین موتور 12 سیلندری بود که از زمان جنگ جهانی دوم تا آن زمان در یک خودروی خیابانی نصب شده بود. این خودرو با 546 اسب بخار قدرت و 786 نیوتن متر گشتاور می توانست تا 334 کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد و رکورد سریعترین خودروی 4 نفره جهان در آن زمان متعلق به لیستر بود. فقط 4 نمونه خیابانی از این خودرو تولید شد و مدل های مسابقه ای آن در مسابقات لمنز و رقابت قهرمانی FIA GT شرکت کردند. جالب اینجاست که در سال 1996 باشگاه فوتبال Newcastle United FC حامی مالی تیم مسابقه ای لیستر بود گرچه این مشارکت منجر به پیروزی این خودروها نشد.

12 – فورد ماستنگ Boss 429 مدل 1969 – حجم موتور 7.0 لیتر
فورد ماستنگ Boss 429 مدل 1969
فورد ماستنگ Boss 429 مدل 1969
فورد ماستنگ Boss 429 به عنوان یک جنگنده در نبرد خودروهای عضلانی در دهه 60، یکی از کمیاب ترین و پرطرفدارترین مدل های ماستنگ است. موتور V8 این خودرو با حجم 429 اینچ مکعب (7.0 لیتر) برای رقابت با موتور 426 HEMI داج در مسابقات NASCAR ساخته شده بود، اما فورد برای کسب صلاحیت شرکت در این مسابقات باید 500 نمونه از این موتور برای استفاده خیابانی می ساخت و ماستنگ مدلی بود که به این موتورها مجهز شد. قدرت این موتور رسما 375 اسب بخار و گشتاور آن 610 نیوتن متر اعلام شد ولی ادعای تولید 500 تا 600 اسب بخار قدرت برای این موتور عادی به نظر می رسید. بین سال های 1969 تا 1970 فقط 1350 دستگاه از این مدل ماستنگ تولید شد و امروز به فروش رسیدن این خودرو با قیمت های فراتر از 500 هزار دلار در مزایده ها غیر عادی نیست!

13 – پلیموت کودا مدل 1971 – حجم موتور 7.2 لیتر
پلیموت کودا مدل 1971
پلیموت کودا مدل 1971
با اینکه موتور 426 HEMI قویترین موتور داج بود ولی موتور 440 بزرگترین موتور داج بود و به همین دلیل رتبه بالاتری در این فهرست دریافت می کند. علاوه بر این، موتور 440 بسیار رایج تر از موتور 426 بود و از سال 1965 تا 1978 بیش از 20 مدل مختلف از محصولات گروه خودروسازی کرایسلر از این موتور استفاده می کردند. نقطه اوج شهرت موتور 440 سال 1969 تا 1971 بود که یک نسخه پرقدرت از این موتور با 3 کاربراتور دو دهنه تولید شد که 390 اسب بخار قدرت و 665 نیوتن متر گشتاور تولید می کرد. هنوز در مورد انتخاب موتور 440 یا 426 به عنوان گزینه برتر بین طرفداران موپار بحث و جدل گسترده ای وجود دارد. خودروهای مجهز به این موتور با پسوند Six Pack شناخته می شوند که به 6 دهنه کاربراتور اشاره دارد. داج چلنجر R/T، چارجر R/T و پلیموت کودا سه نمونه از شناخته شده ترین خودروهای عضلانی بودند که به این موتور مجهز شدند.

14 – پاگانی زوندا S رودستر مدل 2003 – حجم موتور 7.3 لیتر
پاگانی زوندا S رودستر مدل 2003
پاگانی زوندا S رودستر مدل 2003
پاگانی از همان ابتدا به خاطر استفاده از موتورهای AMG مرسدس شهرت داشت و مدل فعلی آن که هوآیرا نام دارد از موتور 6.0 لیتری V12 توربوشارژ AMG نیرو می گیرد. اما پرحجم ترین موتور پاگانی در سال 2002 در زوندا S نصب شد که 7.3 لیتر حجم داشت. این موتور V12 تنفس طبیعی که با کد M120 شناخته می شود 547 اسب بخار قدرت و 750 نیوتن متر گشتاور دارد. نسخه رودستر این خودرو در سال 2003 معرفی شد و به دلیل سقف روباز لذت بردن از صدای رسای این موتور V12 آسان تر بود. تنها 40 دستگاه از نسخه رودستر این خودرو تولید شد و پاگانی ادعا می کرد که این خودرو تنها 30 کیلوگرم از مدل کوپه سنگین تر است که تاثیر منفی در عملکرد آن نداشته است. شتاب صفر تا صد این سوپر اسپرت ایتالیایی 3.7 ثانیه است.

15 – آستون مارتین One-77 مدل 2010 – حجم موتور 7.3 لیتر
آستون مارتین One-77 مدل 2010
آستون مارتین One-77 مدل 2010
موتور 12 سیلندر 7.3 لیتری آستون مارتین یک موتور نسبتا خاص است و در زمان رونمایی این خودرو در نمایشگاه خودروی ژنو سال 2009، قوی ترین موتور تنفس طبیعی تولید سری در جهان اعلام شد. این مدل پرچم دار آستون مارتین با 750 اسب بخار قدرت و 750 نیوتن متر گشتاور می توانست در مدت زمان 3.7 ثانیه به 100 کیلومتر در ساعت برسد و حداکثر سرعت آن فراتر از 350 کیلومتر در ساعت بود. موتور بزرگ این خودرو مجهز به سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ است و حداکثر دور مجاز آن با وجود حجم بالایی که دارد 7500 دور در دقیقه است. آستون مارتین One-77 مجهز به نمونه ارتقا یافته گیربکس 6 دنده دستی خودکار در آستون مارتین DB9 است. تنها 77 دستگاه از این خودرو تولید شد. بدنه آلومینیومی این خودرو به صورت دست ساز ساخته شد و شاسی آن از جنس فیبرکربن بود. این ابر خودروی انگلیسی بیش از 1.1 میلیون پوند قیمت داشت.

16 – الدزمبیل Hurst/Olds Rocket 455 مدل 1972 – حجم موتور 7.5 لیتر
الدزمبیل Hurst/Olds Rocket 455 مدل 1972
الدزمبیل Hurst/Olds Rocket 455 مدل 1972
با توجه به کلمه راکت (موشک) در نام این خودرو هیچ شکی در مورد نیت الدزمبیل از ساخت این موتور V8 در فاصله سال های 1968 تا 1978 وجود ندارد. قابل توجه ترین کاربرد این موتور در الدزمبیل های سری Hurst/Olds بود که در سال 1968 معرفی شدند و مدل های 1968 این خودروها 390 اسب بخار قدرت و 680 نیوتن متر گشتاور داشتند. این خودروها حاصل همکاری الدزمبیل و Hurst Performance بودند. طرفداران خودروهای ماسل کار اغلب این خودروهای عضلانی را نادیده می گیرند. این موتور به حدی برای این خودرو مناسب بود که این مدل الدزمبیل به عنوان خودروی ایمنی برای مسابقات ایندیانا پولیس 500 در سال 1972 انتخاب شد. در سال 1972 به دلیل بحران نفتی دهه 70 قدرت این موتور به 300 اسب بخار کاهش یافت. سریعترین سری Hurst/Olds الدزمبیل مدل 1968 بود که شتاب 0 تا 60 مایل آن 5.4 ثانیه بود و مسافت ¼ مایل را در مدت زمان 13.9 ثانیه طی می کرد.

17 – لینکلن کانتیننتال مدل 1968 – حجم موتور 7.6 لیتر
لینکلن کانتیننتال مدل 1968
لینکلن کانتیننتال مدل 1968
لینکلن در نسل چهارم کانتیننتال از درهای عقب شگفت انگیز از نوع Suicide (باز شدن درهای عقب در خلاف جهت باز شدن درهای خودروهای عادی) در یک خودروی سدان استفاده کرده است و به همین دلیل این نسل کانتیننتال شناخته شده ترین نمونه این مدل بزرگ لینکلن است. در سال 1966 ابعاد لینکلن کانتیننتال به سرعت رو به افزایش بود و به همین دلیل قدرت موتور آن نیز باید افزایش می یافت. نمونه ای از موتور 8 سیلندر MEL فورد با حجم 462 اینچ مکعب (7.6 لیتر) و یک کاربراتور 4 دهنه گزینه مناسبی برای این خودروی بزرگ و سنگین وزن بود زیرا 340 اسب بخار قدرت در دور 4600 و مهم تر از آن 658 نیوتن متر گشتاور در دور 2800 تولید می کرد. این موتور طوری تنظیم شده بود تا گشتاور بالایی در دورهای پایین تولید کند تا بتواند این سدان عظیم الجثه 2.6 تنی را جا به جا کند.
khodrobank.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *