خودروهایی که بدون زاپاس به انبار می‌روند!

تایر

شنیده می‌شود خودروسازان به‌دلیل کمبود تایر در خطوط تولید مجبور به انبار کردن خودروهای جدید بدون زاپاس شده‌اندکه این خود نشان از چالش کمبود تایر در خودروسازی دارد.

به گزارش «اخبار خودرو»، در شرایطی که خودروسازان برای تکمیل خودروهای تولیدی،‌ روزانه به 20هزار حلقه تایر نیاز دارند، ‌بدهی‌های سنگین به صنعت تایر و قیمت تمام‌شده بالا برای واردات این کالا از خارج کشور، این صنعت را با چالش کمبود لاستیک مواجه کرده است.
به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو» ‌بدهی‌های سنگین خودروسازان به تایرسازی باعث شده است تولیدکنندگان این محصول تمایلی به فروش محصولات خود به خودروسازان نداشته باشند.
از سوی دیگر خبرها از بالا رفتن تیراژ تولید خودرو در دو خودروساز بزرگ کشور حکایت دارد،‌ به‌نحوی‌که این دو شرکت بزرگ برای تامین تایر خودروهای خود روزانه به 20هزارحلقه تایر در رینگ‌های 13،‌14و 15نیاز دارند. شاید تا همین چندماه قبل تولیدکنندگان تایر حاضر به فروش محصولات خود به خودروسازان آن‌هم با مدت زمان بازپرداخت شش‌ماهه بودند اما این روزها باتوجه به کاهش موجودی انبار مواداولیه شرکت‌های تایرساز، آنها مجبورند با نیمی از ظرفیت خود تولید کنند و به همین‌دلیل توان فروش محصول نهایی به خودروسازانی که هنوز حساب‌های رسوب‌کرده از گذشته را پرداخت نکرده‌اند، نداشته باشند.
دراین شرایط شنیده می‌شود خودروسازان به‌دلیل کمبود تایر در خطوط تولید مجبور به انبار کردن خودروهای جدید بدون زاپاس شده‌اندکه این خود نشان از چالش کمبود تایر در خودروسازی دارد. در این شرایط خودروسازان سه گزینه پیش رو دارند. گزینه اول، پرداخت معوقات تایرسازان است که براساس آخرین آمار ارائه‌شده ازسوی رئیس انجمن صنعت تایر به 200میلیاردتومان می‌رسد و همین مبلغ می‌تواند کمک شایسته‌ای به شرکت‌های تایرسازی برای تامین مواد اولیه و رونق تولید کند.
گزینه دوم مراجعه این شرکت‌ها به بازار و خرید نقدی تایر مود نیازشان است که این گزینه نیز چندان برای خودروسازان مقرون به صرفه نیست زیرا هیچ یک از فعالان بازار حاضر به فروش اعتباری تایر با قیمت ارزان‌تر از قیمت‌های مصوب سازمان حمایت نیستند و بی‌شک خودروسازان باید تایر را گران‌تر از قیمت‌های مصوب و به‌صورت نقدی از بازار تهیه کنند.
البته خودروسازان در اواخر سال گذشته تن به خرید نقدی از بازار دادند اما حاضر به پرداخت معوقات خود به تایرسازان نشدند که این خود جای تعجب دارد. گزینه سومی که خودروسازان پیش رو دارند، واردات تایر از چین است که باتوجه به نرخ فعلی ارز و هزینه‌های جانبی واردات هر جفت تایر پرایدی برایشان حداقل 35دلار هزینه خواهدداشت که درنهایت بیش‌از دوبرابر قیمت یک جفت تایر ایرانی تمام خواهد شد. بنابراین به‌نظر می‌رسد خودروسازان با چالش جدیدی در تولید خود روبه‌رو شده‌اند و آن شیوه تامین تایر برای خطوط تولید است. چالشی که عقلانی‌ترین راه برون‌رفت از آن، پرداخت معوقات تایرسازان و بازکردن دوباره درهای تعامل با این صنعت است.

donyayekhodro.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *