ملاقات با شورولت 3100 مدل 1956؛ برخواسته از اقلیم سرخپوست‌ها

زمانی که از سگمنت وانت بار سخن به میان می‌آید، ذهن خودرودوستان به شکلی ناخواسته و برگرفته از حقایق به خط تولید سری F فورد سفر می‌کند. مدلی که در تاریخ خودروسازی جهان همواره به برترین و پرفروش‌ترین وانت بار جهان معروف است. اما در دوره‌ای از این تاریخ پر فراز و نشیب، شرکت بزرگ جنرال موتورز از سری F فورد پیشی گرفت و یک سری از برترین وانت‌های کاربردی و زیبای جهان را به تولید رساند تا برای فورد و رقبای آن درس عبرتی باشد که حفظ جایگاه برتر به مراتب دشوارتر از برتر شدن است.


در مقاله پیش رو از خودروبانک به سراغ یکی از زیباترین ساخته‌های شرکت شورولت از زیرمجموعه‌های جنرال موتورز می‌رویم که به سری تسک فورس (Task Force) 3100 معروف است.

از طراحی پیشرفته تا نیروی عملیاتی

در سال 1947 میلادی، شورولت برای اولین بار در سال‌های پس از جنگ اقدام به اعمال تغییرات اساسی طراحی و فنی در سری وانت بارهای تولیدی سری AK کرد که نتیجه آن عرضه سری جدیدی به نام سری طراحی پیشرفته (Advance Design/اَدوَنس دیزاین) بود. این سری در سه رده مختلف با توان باربری نیم تن، ربع تن و یک تن دسته‌بندی شد. این سری وانت‌ها پرفروش‌ترین وانت بارهای آمریکا در دوران خود بودند.

با پایان تولید سری ادونس دیزاین در سال 1955 و احساس نیاز به ایجاد تحول در این سری کاربردی، جنرال موتورز سری جدیدی از وانت‌ها را روانه بازار کرد که با وجود شباهت‌های ظاهری بسیار با سری ادونس دیزاین، نیروی عملیاتی (Task Force/تسک فورس) نام گرفت که به سری بلو چیپ (Blue Chip) نیز شهرت یافت.
سری تسک فورس برای اولین بار سیستم الکتریکی 12 ولت، پیشرانه‌های بلوک کوچک V8، شیشه جلو قوس‌دار با دید باز، سیستم ترمز و فرمان هیدرولیک و محفظه بار فلیت ساید (Fleetside) را در سگمنت وانت بارهای آمریکایی به بازار ارائه کرد که در آن زمان در کلاس وانت های باری نوآوری چشم‌گیری به شمار می‌رفت. با رده‌بندی باربری مشابه به سری ادونس دیزاین، وانت های سبک وزن آپاچی، رده متوسط وایکینگ و سنگین وزن اسپارتان نام گرفتند. این سری نیز با گذر زمان در سال 1960 با سری مدرن تر C/K جایگزین شدند.

طراحی

شورولت مورد بررسی از سری 3100 با ظرفیت باربری نیم تن مدل 1956 است که در سال 1958 آپاچی نام گرفت. آنچه از تصاویر 3100 دیده می شود، یک وانت بار کوچک و جمع و جور است. اما با آگاهی از اینکه این 3100 وزنی در حدود 1.5 تن و طولی برابر با 4717 میلی متر دارد پر واضح است با خودرو کوچکی پیش رو نیستیم. عرض محورهای جلو و عقب نیز به ترتیب برابر با 1537 و 1549 میلی متر و فاصله محورها برابر با 2896 میلی متر است. ارتفاع کاپوت خودرو نیز به سادگی تا نزدیکی‌های سینه یک فرد بالغ می‌رسد و این در حالی است که فاق تایرهای 235×60×15 از نمونه استاندارد کوتاه‌تر است.

https://www.khodrobank.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *