قیمت جدید خودروهای داخلی هفته آینده اعلام می شود

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور صنایع، روز چهارشنبه در گفتگو با خبرگزاری ایرنا، اعلام نمود قیمت جدید خودروهای داخلی با در نظر گرفتن جوانب مختلف نظیر قیمت های تمام شده خودرو در شرکت های تولیدی، حقوق تولید کنندگان و مصرف کنندگان در روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده، مصادف با 26ام و 27 آبان ماه اعلام خواهد گردید.
با در دست گرفتن سکان مدیریت وزارت صمت توسط رضا رحمانی، وزیر جدید، او اعلام کرد که قیمت گذاری خودرو دیگر از روند قبلی که توسط شریتعمداری، وزیر سابق طرح ریزی شده بود، پیروی نمی کند و اعلام قیمت ها به یک شورای مشورتی واگذار شده است. تاریخ های اعلام شده نیز مربوط به زمان برگزاری جلسه این شورا می باشد که وظیفه تصمیم گیری در مورد قیمت گذاری خودرو را بر عهده دارد.


در ماه های گذشته، به واسطه افزایش قیمت تمام شده بسیاری از مواد اولیه، بخشنامه های بانک مرکزی در خصوص ترخیص قطعات و لوازم یدکی خودرو از گمرک و دستوری بودن قیمت خودرو، خودروسازان وارد روند ضرردهی شدند که نخستین تاثیر آن، دامن گیر صنایع قطعه سازی شده و موجب بیکاری عده بسیاری از شاغلان فعال در این صنعت را پدید آورده است.
محسن صالحی نیا، معاون امور صنایع در این باره بیان کرد: در مورد قیمت گذاری خودرو و مسائل مربوط به شرکت های تولیدی، مواردی همچون قیمت تمام شده خودروها، تعهدات معوقه شرکت ها نسبت به مشتریان، انواع تعهدات قیمتی اعم از ثابت و غیر ثابت، میزان داخلی سازی هر خودرو و موارد مربوط به تحریم های خودروسازی گنجانده شده است. در حال حاضر شرکت های خودروسازی داخلی، به دلیل خروج شرکت های بین المللی همکار، از جمله رنو و پژو، از پروژه های مشترکی که با خودروسازان ایرانی داشته اند، توانایی تولید برخی خودروها و اجرای تعهدات پیشین خود را ندارند.
با وجود آن که در چند نوبت اخباری در خصوص اعلام قیمت خودرو منتشر شده بود، به دلایل مختلف همچون تغییرات مدیریتی در وزارت خانه، اعلام این قیمت ها به تاخیر افتاده بود، اما حال به گفته وزیر صنعت تا شنبه و یکشنبه هفته آینده، جمع بندی در خصوص قیمت گذاری خودرو انجام شده و این قیمت ها به شرکت ها و مردم اعلام خواهد گردید. دو نهاد درگیر در این پروسه، شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان هستند که نهاد نخست وظیفه دارد نسبت به حفظ حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان اقدام کند و نهاد دوم نیز، در خصوص اعلام فرمول های تعیین قیمت فعال خواهد بود.

khodrobank.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *