با ممنوعیت واردات خودروهای صفر خارجی، بازار وارداتیهای دستدوم در داخل رونق گرفته است.
به گزارش «اخبار خودرو»، اگرچه ممنوعیت واردات خودرو به کشور احتمالا تا پایان سال ادامه خواهد داشت، اما همین وقفه چندماهه و ایجاد عطش در بازار خودروهای خارجی، باعث کشش بخشی از جامعه به سمت خرید خودروهای خارجی، آنهم از نوع دستدوم شده است، تا جاییکه هر روز در سایتهای خریدوفروش خودرو با قیمتهای نجومی و عجیب برای خودروهای ممنوعالورود به کشور مواجه میشویم. به گفته کارشناسان، بازار این خودروها بهدلیل افزایش قیمت ارز و بالا رفتن تقاضای خرید از سوی مشتریان با افزایش قیمت مواجه شده است.
اتفاقی که درنهایت بازار خودروهای لوکس وارداتی را به سمت خریدوفروش دستدومها سوق داده است. البته 5سال قبل، بازار چنین رویهای را تجربه کرد و سال 2013 با ممنوع شدن واردات خودروهای با حجم موتور 2500سیسی به بالا، خودروهای خارجی با موتورهای پرحجم به سوگلیهای بازار تبدیل شدند؛ خودروهایی همچون سانتافه ۳۵۰۰سیسی، سورنتو ۳۳۰۰سیسی و نیسان مورانو ۳۵۰۰ سیسی که خیلی زود روند افزایش قیمت را پیش گرفتند. تصاحب بازار خودروهای لوکس توسط دستدومها در حالی رقم میخورد که بعضی شرکتهای واردکننده در زمان ممنوع بودن واردات خودرو به خریدوفروش خودروهای دستدوم روی آوردهاند؛ سیاستی که میتواند به شروعی برای یک استراتژی جدید در خریدوفروش خودرو تبدیل شود.
ممنوعیت واردات خودرو، تنها به بازار دستدومهای لوکس اروپایی و ژاپنی دامن نمیزند، بلکه با خروج کرهایها و حتی دورگههای چینی-اروپایی، بازار چشمبادامی مونتاژ داخل بیشازپیش سکه خواهد شد. اگرچه واکنشهای طبیعی بازار بارها نشان داده است چینیها توان پر کردن جای خالی کرهایها و اروپاییها را ندارند اما تحلیل وضعیت فعلی، حکایت از پر کردن بخش عمدهای از خلأ بازار توسط چینیها بهویژه نمونههای پرآپشن و بهظاهر لوکس را دارد.
اگرچه قرار است بازار خودرو با ایجاد ممنوعیتها و محدودیتها به فضایی پررونق برای خودروسازان داخلی تبدیل شود اما در همین بازار هم محصولات ایرانی با ظاهر قدیمی و طراحی یکنواختشان حرفی در مقابل چینیهای بهروز و خوشظاهر نخواهند داشت و مصرفکننده نهایی تمایل بیشتری به خرید خودروهای چینی با ظاهر زیباتر و آپشنهای بیشتر نشان خواهد داد.
http://donyayekhodro.com/news/220499